Min träning hittills

Detta har hänt sen jag fick min Garmin. Har alltså gjort sex stycken pass. Som går att ses nedan är några pass på omkring 5 km och ett par pass på dryga 7 km. Än så länge ser man inte så jätte stora förbättringar. Kanske möjligtvis en positiv trend på pulsen.

Sista passet som jag gjorde igår var dock inte bra. Kände att jag inte hade en bra dag. Var seg i kroppen och flåset var inte på topp. Hade först tänkt att göra ett längre pass men jag kortade av det då jag kände att det gick ovanligt tungt. Vill inte pressa mig för mycket nu i början, utan lyssna på kroppen.

Generellt så satsar jag just nu på att vänja kroppen att prestera under längre tid. Jag har helt släppt tankar på tempo och distans. Detta får komma senare då min kropp har vant sig och jag har fått upp ett lite bättre flås.

Tanken är att jag ska öka distansen lite iaf en gång per vecka. Alltså försöka springa under längre tid (och därmed längre distans).

Senare när kroppen vant sig ska intrevallträning/tempoträning också läggas till.

Men det viktiaste just nu är att jag inte stressar mig fram. Skaderisken är då ganska stor och av erfarenhet vet jag att jag lätt tröttnar om jag vill för mycket i början. Så jag får hålla mig i kragen lite.


Söndag 30/1:
Distans: 5.68 km
Tid: 40:49 min
Medeltempo: 7.10 min/km
Medelpuls: 178 bpm

Måndag 31/1:
Distans: 5.63 km
Tid: 39:11 min
Medeltempo: 6:57 min/km
Medelpuls: 180 bpm

Onsdag 2/2:
Distans: 4.85 km
Tid: 32:04 min
Medeltempo: 6.36 min/km
Medelpuls: 176 bpm

Fredag 4/2:
Distans: 7.32 km
Tid: 52:22 min
Medeltempo: 7:09 min/km
Medelpuls: 173 bpm

Måndag 7/2:
Distans: 7.68 km
Tid: 53:29 min
Medeltempo: 06:57 min/km
Medelpuls: 171 bpm

Onsdag 9/2:
Distans: 5.25 km
Tid: 36.56 min
Medeltempo: 07:02 min/km
Medelpuls: 175 bpm

Ja som ni ser så är reslutaten inte nått att skryta med. Men någonstans ska man ju börja eller hur? :)

Målet är att springa milen på under 60 min den 4 Juni då Å-varvet (en kvartsmara) går av stapeln i Eskilstuna. Men man kan ju hoppas på en ännu bättre tid. Får se hur siffrorna ser ut lite längre fram! Kanske hinner jag fram till målet redan innan 4 juni. Ska blir spännande att se utvecklingen!

Får se om jag får till nått pass idag. Har haft en konstig smärta i nedre delen av ryggen i ett par dagar. Vet inte om det hänger ihop med träningen eller inte..

Det är iaf dags att ta tag i dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0